Rabu, 3 Ogos 2011

Selongkar

Bismillah

Tadi saya baru selongkar folder yang ada dalam laptop. Ditakdir saya terjumpa sesuatu yang saya save dalam microsoft word. 


Hlovate.
Penulis yang saya kenal ketika menginjak ke usia remaja di mana karyanya membawa saya untuk berfikir agar menjadi muslim yang sebenar-benar muslim.

Novel Versus, Rooftop Rant dan Contengan Jalanan adalah penulisan Hlovate yang saya suka.

satu,
Cari purpose of life. Kena define dulu makna hidup. Baru boleh decide kita nak hidup untuk apa.

,dua
Hidup di dunia ini seperti perjalanan yang terlalu panjang dan terlalu banyak perhentian sementara hingga kadang-kadang terlupa sebenarnya diri ni nak ke mana


tiga,
Yahya Ibn Mu'adh (radiyallahu anhu) `May Allah be pleased with him' said:
"I don't order you to abandon life but to abandon sins. Abandoning life is a virtue and abandoning sins is a duty, so your need for this latter is greater than your need for the former."

maksudnya:
aku bukan suruh korang tinggalkan kehidupan duniawi,tapi aku suruh korang tinggalkan dosa.Untuk tinggalkan duniawi tu dikira terpuji,tapi untuk tinggalkan dosa tu tanggungjawab.Dan untuk tinggalkan dosa tu lagi penting dari tinggalkan dunia.”

empat,
dugaan itu tarbiyah.

ada waktu,kejadian berlaku begitu je.
no warning at all.
waktu tu baru kita tahu kita boleh handle atau tak sesuatu peristiwa. 
put trust in Him. Dia takkan sekali bebankan kita melainkan apa yang disanggupi. 

lima,
tarbiyyah itu, secara ringkasnya b'maksud (proses) pendidikan atau bimbingan.

jadi, umumnya, ujian itu merupakan 'bimbingan'/pendidikan kpd kita agar kita jadi lebih sabar, dan reda (menerima ujian tersebut) dengan ikhlas hanya kerana Allah..

satu hari mungkin rasa payah sangat nak handle sesuatu tu.. mungkin ada je halangan.. tu kiranya 'tarbiyyah' dari Allah, agar lebih banyak bersabar..

yup, easier said than done, tapi, itukan sebahagian daripada proses untuk bersabar? macam mana kita nak tahu kita boleh bersabar bila mana kita tidak diuji?

kongsian bersama; 
"Tidak ada suatu musibah yang menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah; dan barang siapa beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberikan petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."
(Surah at-tagabun; ayat 11) / [64:11]

wallahu'alam.
correct me if i'm wrong. :)

[perkongsian salah seorang pelawat blog Hlovate]

~***~***~***~***~***~***~


4 di atas adalah catatan yang saya copy-paste daripada blog Hlovate. Catatan di atas berkisar tentang novel Contengan Jalanan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan