Ahad, 19 Jun 2011

Chorea itu bukan Korea.

otak 1

otak  2

otak 3

otak 4
Bismillah.

Di atas ini ialah keratan rentas otak.
atau dalam bahasa perubatan "cross section of the brain"

Semester 4 di tahun 2 perubatan [satu tahun ada 2 semester]
Saya dan kawan-kawan belajar tentang kepala dan leher.Termasuklah otak.
Bila sudah masuk dunia perubatan, baru saya tahu rupa-rupanya dalam otak itu ada banyak lagi komponen yang sangat penting. Bila ada sedikit masalah di salah satu komponen di dalam otak, kesannya amat menggerunkan.

Gambar-gambar otak di atas itu nampak seperti biasa kan?
Hakikatnya, setiap lubang yang ada di otak itu ada nama dan fungsinya.
Setiap satu gambar boleh mencecah sehingga 2o nama komponen untuk dihafal.

Semester 4 ini banyak mengajar saya untuk menghargai nikmat Allah SWT :')
serta menyaksikan kehebatan Allah.Subhanallah!

Di bawah ini saya sertakan video yang  tidak menggerunkan.

Budak comel di dalam video pertama ini bukan sengaja mahu menggerakkan tangannya,kakinya.
Benda ini bukanlah menarik untuk ditertawakan walaupun mula-mula rasa nak tergelak. Macam nak cakap "takde kerja ke budak ni nak gerak-gerak menari atas katil".

Semasa doktor menunjukkan salah satu video tentang penyakit ini dalam sesi praktikal, mata saya sudah bergenang. Selesai sahaja sesi praktikal dan  saya pergi ke hospital kecemasan, saya nampak ramai pesakit yang mengalami penyakit ini sehingga menyebabkan pergerakan mereka tidak terkawal.

Cuma..

Dulu saya sangkakan mereka ini orang majnun -_-'' Astaghfirullah.
[Majnun = g*l*]
Rupa-rupanya Allah uji mereka dengan penyakit yang saya sendiri baru tahu namanya dan kesannya.

Bahagian yang bermasalah yang dialami oleh orang yang menghadapi penyakit ini sedikit. Tetapi kesannya, sehingga menyebabkan diri sendiri tidak boleh mengawal pergerakan badan. Semuanya berlaku secara involuntary atau bahasa mudahnya, benda yang diri kita tak mampu nak kawal. 

Pergerakan tidak normal yang dialami oleh budak comel ini ialah Chorea


Saya kira video di bawah ini mungkin boleh menceritakan serba sedikit tentang Chorea.
Maafkan saya sebab wanita di video bawah ini kurang sopan.

 

Dan..

YES! bukan mudah belajar tentang otak ini. Tetapi tidak dapat dinafikan, subjeknya sangat menarik :D

Esok. Eh. Salah,salah.
Lusa, pada tarikh 21 Jun 2010 merupakan hari terakhir peperiksaan.
Kertas terakhir ialah peperiksaan praktical yang hanya jawab di komputer di mana saya perlu skor banyak markah di sini.
Total markah untuk OSCE 100 markah.

Doakan moga kawan-kawan dan saya lulus dengan jayanya dan dapat markah penuh.

Saya tahu post ini agak membosankan bagi mereka yang tidak minat bidang perubatan.
Minta maaf. :)




nota kaki: Selamat hari bapa,Papa! May Allah bless you :D
nota kaki 2: Ini salah satu post yang saya mahu sangat kongsikan. Kiranya ini baru pendahuluan. Sangat menarik untuk mendalami tentang otak kita [manusia]
nota kaki 3: terima kasih kepada kawan-kawan Arab yang menyumbang gambar-gambar otak. Kalau ada salah fakta yang saya berikan di atas, silalah tegur ya :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan