Jumaat, 7 Ogos 2009

DEBAT (5)

pesanan:
sekiranya debat (1)-(4) itu saya tujukan khas buat bacaan anda semua
juga buat generasi debat SM Islam Hidayah yang seterusnya
debat (5) pula saya tujukan buat diri saya ^_^
sebab inilah debat terakhir dalam kehidupan saya.


^_^
:)
:D

sekiranya Saiful Islam dan Nazar Ali sudah tidak tahu nak l0mpat gaya apa lagi untuk menyatakan rasa gembira mereka apabila mendengar nama SM Islam Hidayah menang dalam sesuatu match bagi kategori Bahasa Inggeris

saya pula tidak tahu lagi nak bercakap dan nak buat apa lagi melainkan tutup mulut supaya tidak menjerit terkejut dan saling berpelukan bersama pendebat mahupun guru (perempuan ye)

selepas tamatnya semi-final.
saya+pendebat2 perempuan turun untuk jumpa ustazah Hawanis.
seterusnya untuk M.A.K.A.N ^_^
pendebat lelaki menyusul kemudian.

0h.Ya.
sekali saya ternampak seorang pendebat UIA dimana dahulunya dia pendebat SAINA.
iaitu..saya lupa nama betulnya.Namun nama gelarannya "Kak Kaj0l"
Saya apa lagi,saya paksa adik2 debat saya kesemuanya (B.Melayu) untuk jumpa dengan kak Kajol dengan tujuan :
1. minta tips perkara2 yang perlu finalist lakukan dan elakkan ketika di pentas final.Mana taknye, inilah kali pertama SM Islam Hidayah dapat menjejakkan kaki ke pentas final.Ditambah lagi dnegan mulut2 orang yang berlagak macam JURI (sedangkan baru title pendebat) dengan mengatakan SM Islam Hidayah tidak layak ke final.
Suka hati andalah nak cakap apa. Yang penting, Allah berhak memberi rezeki kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki.
Kami hanya berSABAR..sebab itu yang diajar oleh Rasulullah s.a.w kan? ;)
2. minta nasihat juga.
3. minta macam2 laa.

Saya pun naik suka bila dengar kak Kajol berceloteh biarpun saya bukan orang yang berdebat ^_^
Selepas itu, kami apa lagi..yang pendebat2 lelaki bergegas naik kereta yang dipandu oleh Saiful Islam dan pendebat2 perempuan+saya naik kereta yang dipandu oleh ustazah Norhawanis.
ngee~ sebenarnya kami dah terlambat hampir 30 minit.
pengetua SMIH,ustazah Kamaliah minta berkumpul di surau Mahallah Maryam.. memang boleh pergi tepat pada masanya..tapi adik2 pendebat B.melayu nak makan+saya minta jumpa dengan Kak Kajol.

Setibanya di surau,jeng..jeng..jeng
kesian saya melihat pendebat2 English yang sudah keletihan menunggu. Ditambah lagi dengan Tasnim+Dalilah+Amnah+Athirah yang akan berentap dalam final menentang SMK Green Road malam ini! MALAM!
mereka tertidur kepenatan.

apakah sebenanrya aktiviti kami??
^_^
pasukan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris SM Islam Hidayah,Johor dapat mara ke FINAL.
apa agaknya perasaan anda?
dua-dua bahasa pula tue..
gembira? sudah tentu
terharu? sudah tentu
rasa nak pengsan? uish~ kena tahan
rasa nak nangis? memang..tapi macam tersekat
senang kata..
perasaan bercampur baur..kan? ^_^
itulah yang saya rasa.

angin petang ketika itu bertiup sepoi-sepoi bahasa.
cuaca tenang.
bunyi burung berkicauan.

mula2,kami (kontijen2 yang hadir dari SM ISlam Hidayah+daeng saifullah+salman mat hussin)menunaikan solat hajat 2 rakaat+sujud syukur dimana semoga perjalanan final kami dimudahkan dan dilancarkan.

kemudian,
kami duduk membuat bulatan atau halaqoh.
ketika ini daeng saifullah entah pergi kemana..khabarnya dia pening kepala.aduhai~

mula2,ustazah Kamaliah berucap..menyampaikan rasa kesyukuran beliau terhadap pencapaian debat SMIH tahun ini dan mengharapkan agar pendebat2 dapat buat yang terbaik pada final nanti.
kemudian,giliran ustazah Hawanis..ustazah menahan sebak juga.berucap perkara yang lebih kurang sama.
kemudian,giliran saiful Islam (coach BI) berucap perkara yang sama juga ditambah dengan "ana dan ali dah tak tahu nak lompat macam mana lagi"..hoh0..mula2 saya pelik,kenapa kena mel0mpat? owh..rupanya lompat sempat melonjak kegembiraan..ok2,faham ^_^
then,my turn! ^_^ saya juga cakap benda yang sama ditambah lagi dengan pengumuman khas ;)
dimana tahun ini (2o09) tahun terakhir saya di Malaysia, jadi saya harapkan mereka dapat berikan sesuatu yang akan saya kenang sampai bila2.Ya.sampai bila2 :D
wokeh~ saya emo sikit ketika ini.saya menangis jugalaa ketika sampaikan ucapan T_T
seterusnya,giliran salman mat hussin.dia juga menyampaikan ucapan lebih kurang sama juga dengan saya kerana beliau tahun ini (akhir bulan og0s) akan fly ke Canada.
siapa ntah..ketika Salman sampaikan ucapan.. "tahun nie pun ana last di Malaysia..." ada yang menyampuk "jangan nangis..jangan nangis2"..ngee~ mahu sindir saya ye! tidak mengapa.SABAR ^_^
seterusnya..hmm,disebabkan daeng saifullah (coach BM) tiada..nak dengar dia kasi speech juga!
maka halaqah ditamatkan.

selepas itu..kami bersiap-siap untuk ke final English malam ini.
kurang 3 jam lagi (kot)
waktu tue dah nak pukul 6 petang..final dalam 9 malam.

moga adik2 ditabahkan hati.detik hati saya.

oh.Ya..malam itu,ada task yang abang Auzan minta saya laksanakan untuk adik2 debat BM yang dapat ke final.tetapi..apa yang terjadi??

nantikan post debat (6)

pesanan 1:
Ya Allah, ketika aku rasa mustahilnya SM Islam Hidayah untuk jejakkan kaki ke final..akhirnya ENgkau buktikan bahawa tiada yang mustahil bila Engkau rezekikan sesuatu rezeki kepada hamba-Mu

pesanan 2:
Ya Allah, ketika aku rasa mahu give up daripada bimbing junior2ku lantaran banyaknya ujian dan cerita bukan2 datang.Engkau SABARkanku,Engkau kuatkan hatiku.betapa penyayangnya Engkau ya Rahman. ENgkau kurniakan sesuatu yang menggembirakan jati hamba-Mu

pesanan 3:
Aku.saya.kamu.kalian.mereka teruslah yakin dengan janji Allah dalam surah Muhammad ayat 7 yang bermaksud:
"sekirany kamu membantu agama Allah,maka Allah akan membantumu"
Sesungguhnya Allah tidak akan sesekali memungkiri janji-Nya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan