Selasa, 28 Julai 2009

POST DEBAT SUDAH BERMULA (1)

"...dan (ingatlah bahawa) pertolongan yang membawa kemenangan itu hanya dari Allah Yang Maha kuasa, lagi Maha Bijaksana." [3:126]

Saya ingin melengkapkan amanah saya.
Harapan dan permintaan insan-insan yang ingin saya menceritakan tentang D.E.B.A.T
selagimana tidak complete cerita tentang debat UIA 2o09 dan debat MUSLEH 2o09
saya tidak akan buka topik baru melainkan tazkirah sahaja ^_^
Sudah ada mo0d dan hati untuk menulis, saya akan tulis.

amanah tetap A.M.A.N.A.H !


pesanan 1:
diharapkan bersabar bagi membaca post tentang debat.
tidka mahu baca pun tidak mengapa.
namun rugi anda sekiranya ada ibrah (pengajaran) dalam cerita debat ini, namun anda tidak mahu ambil tahu.

-------------------------------------------------------------------------------



i still remember every morning before we start debating, we will read the quran and having some tazkirah from me LOLn i almost cry like baby during the dinner when the song titled "HANYA DI MERCU" was sang.i cant put into words how much i really love my teamates so much. alhamdulilah ALLAH Maha Adil and by winning until quarter, you guys will until the UIA db8 next year --pendebat di salah sebuah sekolah di Joh0r (tapi bukan sekolah Islam Hidayah)

kenapa saya suka berk0ngsi cerita debat 2o09 kepada kamu.anda.mereka.kalian?
bukan niat riya'.bukan niat bangga. tiada niat-niat yang negatif pun.
hakikatnya saya tidak mahu cerita kerana biar menjadi kenangan terindah saya.
saya mahukan kalian rasa apa yang saya rasa.betapa kemenangan yang hakiki itu hanyalah daripada Allah SWT.
walaupun anda seorang yang tidak berpengalaman, namun dengan usaha..strategik dan pergantungan yang tinggi pada Allah..maka Kejayaan pasti menjadi hak milik anda ^_^
dalam sejarah Islam pun ketika peperangan pertama dalam ISLAM,peperangan Badar..
jumlah umat Islam serama 313 mampu menewaskan tentera kafir seramai 1o0o orang.
sedangkan umat Islam tidak berpengalaman!
bukan saya menyatakan sekolah2 yang melawan SMIH itu n0n-muslim.bukan!!
namun bagaimana pergantungan kita pada Allah.akhlak kita.itu yang menambahkan lagi rasa umphh pada kejayaan.

setiap kali mana2 pendebat daripada mana2 sek0lah menyoal saya tentang rahsia kejayaan.
saya terangkan pada mereka..mana2 pendebat satu dunia akan usaha kuat.namun apa yang membezakan?
1.akhlak yang baik
2.pergantungan yang tinggi kepada Allah
seperti itulah yang saya cuma bimbing pendebat2 di salah sebuah di Johor.Saya fahamkan mereka.ALhamdulillah~ walaupun mereka tidak bergelar JUARA..namun AKHLAK dan peningkatan mereka sangat memberangsangkan.

mereka sudah rasa.anda??
terimalah coretan khas daripada saya tentang perjalanan debat SM Islam Hidayah daripada sudut pandangan seorang yang membimbing dan menjaga debaters tahun ini.
agar ibrah(pengajaran) anda dapat.
kerana inilah tujuan depikir club (debate club SMIH) ditubuhkan untuk menyebarkan haruman akhlak dan pemikiran ISLAM ^_^

Ya Allah, sampaikanlah kepada mereka apa yang sebenarnya yang ingin aku sampaikan. Buangkan sifat2 yang menghalang pengajaran daripada ilmuku ini.ameen~

9.57 pagi
Johor Bahru,Johor
Noor Shazwani binti Md Nasir
Debater (BM) SM Islam Hidayah,Johor 2006-2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan